Нехай Господь нам душу гріє, А поле житом зеленіє!
М.Пономаренко.
М.Пономаренко.
Зелені свята – дуже давнє народне
дохристиянське свято, яке символізує остаточний прихід літа. Це завершення
весняного і початок літнього календарного циклу. В основі Зелених свят тисячі
років лежали культ рослинності і магія заклинання майбутнього урожаю. З святами
пов'язані барвисті та поетичні народні обряди і звичаї.
Християнське троїцьке свято
встановлене в пам'ять зішестя Святого Духа на апостолів, після чого вони почали
розуміти різні мови і ними говорили, переповідаючи священикам вчення Христа. А
на місці зішестя був збудований перший християнський храм. З того часу Трійця
вважається днем народження християнської церкви. Згідно з іншою легендою,
Зелені свята вшановують сотворення всесвіту — цього дня, Господь сотворив Землю
і засіяв її зеленню. За Українською Міфологією, на Зелені свята мати Слава
породила сина Трояна зеленню.
З прийняттям християнства Зелені
свята почали називатися ще й Трійцею. Відзначається на 50-й день після Пасхи,
звідси друга його назва — П’ятидесятниця. Традиційно в Україні до цього свята
готувалися заздалегідь, вважаючи, що в тривіаті християнських празників (після
Різдва та Великодня) Зелені свята посідають одне з чільних місць.
В народній традиції день Трійці
входить до циклу пов’язаних між собою святкових днів, які починаються з
четверга сьомого тижня після Паски, який має назву Семик. Наступна помітна дата
Троїцького циклу - субота в переддень Трійці, один із головних поминальних днів
у році («родительська субота», «задушна», «троїцькі діди»). Після Троїцької
неділі починався Троїцький тиждень (або Русальний, Проводи), у складі якого
виділяються дві дати: Духів день (понеділок) і четвер, який має назви Навська
Трійця, Трійця умерлих, Сухий день, Кривий четвер.
Трійця — символ, що виражає
триєдність. За давніми уявленнями, Трійцю складали Яв — світ явний, земний; Нав
— світ невидимий, духовний і Прав — світ законів матеріального і духовного
буття. Золоте Трисуття (Тризуб) — символ бога Трояна, який тримає три Сонця.
Воскова свічка-трійця, запалена «живим вогнем» на Різдво молодого Божича-Сонця
та на Водохрещу, — то Божа пам’ять про творення трьох небесних світил: Сонця,
Місяця і Зорі, що їх принесло первовічне Дерево життя.
Наші пращури пов’язували з Трійцею
буйність і живо-силля природи, в яку вони свято вірували. Це підтверджується
всією сукупністю дійств — оздобленням помешкань травами та гілками дерев, а
також русалієвими дійствами, проти яких виступала церква. Для дайбожичів літні
дерева, особливо дуби, були священними, їм поклонялись, біля них влаштовували
жертвоприношення й ритуальні обрядові. Це ж стосувалося гаїв, озер, криниць і
річок. Одне слово, довколишня природа була духовним опертям народної релігійної
структури. Гімном та пошанівком природі призначалися й зеленосвятські дійства.
Здебільшого Зелений тиждень
починався з четверга. Жінки вдосвіта йшли до лісу, щоб заготувати лікарських
трав. Дехто намагався нарвати їх «на дев’яти межах» і давав коровам, щоб було
багато молока. У цей день збирали також і росу, якою лікували хворі очі.
Дівчата йдуть на поля, в левади, чи
в ліс і там "завивають вінки – на всі святки" і при цьому співають:
Ой, зів'ю вінки та на всі святки,
Ой, на всі святки, усі празнички,
Бо в саду весна розвивається,
Дочка батька дожидається:
"Ой, мій батеньку, мій голубчику,
Ти прибудь сюди хоч на хвилечку,
В мене в тинові під ворітеньки
Синє море все розливається,
Ой, не море ж то розливається,
Пани-гетьмани із'їжджаються..."
Ой, на всі святки, усі празнички,
Бо в саду весна розвивається,
Дочка батька дожидається:
"Ой, мій батеньку, мій голубчику,
Ти прибудь сюди хоч на хвилечку,
В мене в тинові під ворітеньки
Синє море все розливається,
Ой, не море ж то розливається,
Пани-гетьмани із'їжджаються..."
Комментариев нет:
Отправить комментарий